Monday, August 22, 2011

Selepas sehari pasang NGV

Ok first time isi NGV cukup mudah. Stesen NGV kat KL memang cukup banyak dan mudah. Beratur memang la kena beratur sikit tapi tak la lama sangat. Isi NGV full tank dalam RM10 +- ikut stesen punya pressure. Lagi tinggi pressure lagi bagus. Lagi banyak yang boleh isi. Maksimum pernah aku isi rm12 utk 14.5liter NGV.

First time isi ikut kata installer nak kene buang dulu angin yang ada dalam tangki masa pasang. So bila next filling akan dapat isian penuh.

Tak dinafikan power akan sedikit lost. Tapi aku bukannye pelumba F1 jalanan. Ada family so memang maintain standard je. Kalau anda kaki race xyah la pasang NGV. Kalau anda jenis nak kereta boleh buat donut atau pun nak tinggal orang 10 tiang kat lampu trafik tak payah jugak pakai.

So aku pun test fuel consumption. Ok ni part yang paling best. Fuel consumption first isian dapat 150km disebabkan angin siap ada dalam tong NGV tak keluar abis. On the way balik dari KL sampai rumah aku kira cuma perlu keluarkan RM22 siap belen 1 bar bila sampai rumah. Jarak 500KM. Biasanya RM70 isian penuh petrol aku baru sampai dari KL sampai changlun dan memang habis merah. Jadi:

Avanza fuel capacity: 45L x RM1.90 = RM85.50
Jarak perjalan hway yang dirakam = 500km (lampu merah naik dah dua kali)
RM/km = 85.50/500 = 0.17sen

NGV
Tanki 65 liter = isian penuh 17.5liter NGV. RM10.50 average (RM9.50-RM12.00)
Setiap tanki boleh pegi atas hway 190km
RM/km = 10.50/190 = 0.05 sen

Penjimatan = 0.17 - 0.05 = 0.12 sen setiap KM.

No comments:

Post a Comment